25.8.2014

Kapeita teitä ja lauttamatkoja

Heipä hei taas täältä Skotlannista!

(Tai ainakin tämän tekstin kirjoittaminen Skotlannissa aloitettiin. Moninaisista teknisistä ongelmista johtuen julkaistaan matkapäiväkirjamme hieman jälkikäteen.)

Ben Lomondilta laskeutumisen jälkeen olemme ehtineet ajelemaan paljon kapeilla ja mutkaisilla valtateillä, hurauttamaan lautalla Isle of Islaylle viettämään kulttuuripäivää ja sieltä takaisin hotelliyötä viettämään Ardishaigin pikkukylään, meren rannalle, josta tätä blogitekstiä kirjoitan.

Vuorenvalloitusretkemme päätettyämme lähdimme ajamaan kohti seuraavan yön majoitusta, joka oli meille vain Oban-nimellä varustettu piste kartalla, jossa meitä odottaisi opaskirjamme mukaan mukava ja eksentrinen pikku hostelli. Matkalla pysähdyimme Skotlannin kauneimmaksi kyläksi mielletyyn Lussin kylään, johon tutustuimme lyhyellä kävelyretkellä.

Lussista lähdettyämme alkoi yksi retkemme ehdottomasti jännittävimmistä kokemuksista, kun lähdimme ajamaan Loch Lomondia sivuavaa valtaväylää pohjoiseen. Tie oli mutkainen ja niin kapea että kaksi autoa juuri mahtui ajamaan toisiaan vastaan ilman sivupeilien menetystä. Tästä huolimatta olivat skotit päättäneet että tälle tielle, niinkuin melkein kaikille muillekin Skotlannin teille, on sopiva nopeusrajoitus 60mph (100km/h). Selvisimme kuitenkin hengissä perille Obaniin, joka osoittautui oikein mukavaksi pikkukaupungiksi, eikä hostellikaan ollut pettymys.

Obanissa nukutun yön jälkeen jatkoimme matkaa kohti Kennacraigia, josta nousimme Isle of Islaylle kulkevaan lauttaan. Islayssa pääsimme, Britannian reissulle pakollisen fish and chips aterian jälkeen, tutustumaan yhteen skottilaisen kulttuurin kulmakivistä, viskin tislaamiseen. Laphroaigin tislaamossa pääsimme tutustumiskierrokselle, jolla opimme viskinvalmistuksen salat. Antoisan kierroksen jälkeen hyppäsimme linja-auton kyytiin ja siirryimme saaren pohjoisosaan, josta nousimme paluulauttaamme.

Mantereelle palattuamme ajoimme Ardrishaigiin jossa majotuimme hotelliin. Hotellimajoitus oli suoranaista luksusta muihin retken öihin verrattuna, ja hyvin nukutun yön jälkeen oli helppo jatkaa matkaa.