16.6.2016

Ensimmäiset päivät Kroatiassa

Lentokoneen laskeuduttua alkoi matkamme jännittävin osuus: oli aika yrittää vuokrata auto. Aluksi näytti pahalta, sillä autofirma ei suostunut joustamaan luottokortin kanssa. Oton visa kuitenkin kelpasi, vaikka se ei ollutkaan luottokortti. Näin saimme upouuden auton (ajettu 20km) käyttöömme  ja ajoimme Zagrebin keskustaan. Yritimme etsiä museoita, mutta kaikki kyltit johtivat harhaan ja museot olivat hyvin piilossa. Luovutimme ja lähdimme ajamaan kohti partiokotia. Partiokodilla meille tultiin avaamaan ovi, minkä jälkeen meidät jätettiin sinne yksin. Nautimme avarasta tilasta iltapalan ja korttipelien merkeissä.
Auto oli tuliterä, mutta tilasta oli pulaa
Ensimmäinen ruoka nautittiin Lidlin parkkipaikalla
Kyllä Zagrebistakin sentään jotain löydettiin

Kaikki pääsivät osallistumaan iltapalan tekoon
Vaikka väsytti, niin korttia pelattiin
Keskiviikkona lähdimme aikaisin aamulla tutkimaan läheistä luolaa biologialiiton puheenjohtajan opastuksella. Ajattelimme menevämme pieneen onkaloon, mutta vaikka oppaamme sanoikin luolan olevan pieni, niin se oli jopa 50 metriä pitkä. Saimme tietää paljon luolista ja myös sen, että niihin on laitonta mennä ilman valtio saatua lupaa. Nähtyämme luolaa tarpeeksi suuntasimme Plitvicen kansallispuistoon. Törmäsimme jälleen yllätykseen, kun luonnossa kävelystä piti maksaa. Toisaalta vierailu oli hintansa väärti, näimme kymmenen kilometrin lenkkimme aikana lukuisia vesiputouksia, luolia ja kauniita järviä. Koska puistossa ei saanut yöpyä, jouduimme miettimään seuraavaa liikettä pizzan merkeissä. Koska teltassa nukkuminen leiripaikalla maksoi yli 50 euroa, päätimme mennä nukkumaan sivummalle metsään. Ajoimme syrjäiselle parkkipaikalle ja pystytimme teltat. Näkymät olivat hienot, mutta sen huomasimme vasta aamulla auringon noustua.

Opas oli paremmin varustautunut luolavierailuun
Ihmeteltävää riitti, ihailemme luolassa olevaa lampea
Tapasimme myös oman ikäisemme partiolaisen